 |
Forum o Simsonach Forum wszystkich posiadaczy motocykli Simson
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jurcyk
Nowicjusz

Dołączył: 16 Lip 2014
Posty: 49
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Staszów Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 10:53, 25 Lut 2015 Temat postu: Czujnik luzu |
|
|
Witam , planuję założyć sobie takowy czujnik w swoim Simsonie s51. Nie mam jednak pomysłu w jaki sposób zrobić kontrolkę. Myślałem nad diodą LED z wbudowanym rezystorem 12V . Tylko w jaki sposób ją podłączyć , chciałbym raczej zasilać ją akumulatorem bo mam 12V. Ogólnie w simsonie mam instalację 6V platynki jednak przerobiłem kierunki, klakson , podświetlenie zegarów na 12V z akumulatorem i ELBĄ bo na 6V świeciły słabo.
Druga sprawa - czy można z Diod LED zrobić sobie kontrolkę świateł mijania np. zieloną i drogowych np. niebieską - Jak i gdzie trzebaby to popodłączać ?
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Syzyf
Śpiący na Forum

Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 22:54, 25 Lut 2015 Temat postu: |
|
|
Do kontrolki luzu możesz użyć "LED na 12V" (czyli z rezystorem w środku): anodę podłączasz do zasilania z akumulatora, np. styku 15/51 stacyjki a katodę do konektora czujnika. W pozycji biegu jałowego obwód zostaje zamknięty i LED świeci.
Kontrolki świateł drogowych/mijania można zrobić na LED, choć nie radziłbym tutaj podłączenia "LED na 12V" (albo LED z szeregowym rezystorem) między masę a odpowiedni styk żarówki przedniej. Światła są zasilane napięciem przemiennym o dużej zmienności napięcia, co będzie powodowało zmianę jasności kontrolki przy zmianie obrotów silnika. Poza tym LED może się uszkodzić zarówno przy dodatniej połówce napięcia (zbyt duże), jak i przy ujemnej połówce, bo często LED mają niskie napięcia wsteczne (albo dołożyć diodę prostowniczą szeregowo z LED).
Lepiej użyć tranzystora, jako "pośrednika" załączającego LED zasilaną z akumulatora, czyli coś podobnego jak układ z lewej strony na rysunku poniżej. Tylko jeszcze szeregowo bazę połączyć z diodą prostowniczą i dodać za diodą równoległy kondensator (między katodę a masę) eliminujący miganie LED.
Czyli bazę poprzez diodę zasilić ze styku żarówki, a zasilanie V+ pobrać z akumulatora (15/51 stacyjki). Tutaj można by użyć "LED na 12V" i nie dawać rezystora R1. Po włączeniu świateł na odpowiednim styku żarówki pojawi się napięcie przemienne, które zostanie podane na diodę prostowniczą. Kondensator zostanie naładowany i napięcie z niego, poprzez rezystor R2 trafi na bazę tranzystora, który zacznie przewodzić powodując zaświecenie LED stałą jasnością, niezależnie od obrotów.
2 takie układy osobne dla każdej kontrolki świateł.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jarasek
PREZES

Dołączył: 31 Lip 2005
Posty: 527
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lubuskie Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 23:47, 25 Lut 2015 Temat postu: |
|
|
Syzyf sprawdzałeś czy to działa ? ,napisz jakie wartości i rodzaj elementów zastosować.
Ostatnio zmieniony przez Jarasek dnia Śro 23:48, 25 Lut 2015, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jurcyk
Nowicjusz

Dołączył: 16 Lip 2014
Posty: 49
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Staszów Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Czw 9:39, 26 Lut 2015 Temat postu: |
|
|
Dzięki Syzyf , twój autorytet w dziedzinie elektryki i elektroniki jest niepodważalny
Ale nurtuje mnie jeszcze jedna rzecz - A gdyby kontrolkę Led świateł mijania zasilić akumulatorem bezpośrednio tak żeby w pozycji 2 stacyjki świeciła , coś podobnego jak podświetlenie zegarów z akumulatora które u siebie zrobiłem ? A kontrolkę świateł drogowych na podobnej zasadzie jak działa ona w obrotomierzach z wbudowaną kontrolką czyli 1 styk do przełącznika , drugi masa i zasilanie ? Czy coś takiego zdałoby egzamin ?
Ostatnio zmieniony przez Jurcyk dnia Czw 9:42, 26 Lut 2015, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Syzyf
Śpiący na Forum

Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Czw 14:45, 26 Lut 2015 Temat postu: |
|
|
Jarasek napisał: | Syzyf sprawdzałeś czy to działa ? ,napisz jakie wartości i rodzaj elementów zastosować. |
Tak, sprawdziłem "na stole", tzn. jako sygnał napięcia przemiennego symulujący lampę przednią użyłem transformatora, a zamiast akumulatora: zasilacza napięcia stałego 6...15V. Taki schemat:
[link widoczny dla zalogowanych]
Uz- podłączyć do plusa akumulatora, np. styk 15/51 stacyjki, "styk lampy" - podłączyć do odpowiedniego styku żarówki, np. świateł długich.
Działanie: po pojawieniu się napięcia przemiennego na styku żarówki ("styk lampy"), zostanie ono wyprostowane przez diodę D1 i podane poprzez rezystor R1 na bazę tranzystora T, który w dodatnich połówkach napięcia wejdzie w stan przewodzenia, co spowoduje świecenie LED.
Wartości elementów: T- dowolny tranzystor NPN małej mocy np. BC547,BC237 itp, R1- od 10k do 47k (moc dowolna), D1- dioda prostownicza/impulsowa np. 1N4148, 1N4001...1N4007, D2- LED o możliwie dużej jasności świecenia (aby było widać w dzień).
Jeśli LED będzie "na 12V", to R2 jest zbędny. Jeśli będzie to zwykła LED bez rezystora, to R2 trzeba obliczyć wg wzoru R2=(Uz-Ud)/Id, gdzie: Uz-przyjęte maksymalne napięcie panujące na akumulatorze w trakcie ładowania, Ud-napięcie przewodzenia LED (z katalogu albo zmierzyć miernikiem), Id-max prąd przewodzenia LED (typowo 20mA).
Koszt elementów ok. 3 zł
Przykładowo dla instalacji 12V: Uz=16V, Ud=3,2V, Id=20mA=0,02A
R2=(16-3,2)/0,02=640 omów. Należy dobrać większy niż wyszło z obliczeń np. co najmniej 680 omów lub więcej.
Dla instalacji 6V: Uz=8,5V, Ud=2,2V, Id-20mA, to R2=(8,5-2,2)/0,02=315 omów, czyli wybrać 330 omów lub więcej
Taki schemat ma tą wadę, że LED świeci tylko w dodatnich połówkach napięcia sterującego z żarówki przedniej, czyli "miga" z częstotliwością pracy silnika, tzn. powyżej 25 Hz (przy 1500 obr/min). W rzeczywistości takie miganie będzie słabo widoczne ale będzie też skutkować mniejszą jasnością świecenia.
Lepszy schemat jest poniżej: można dołożyć kondensator C1, który wygładzi napięcie sterujące, czyli usunie miganie i zwiększy jasność. Dodatkowo można tam dodać rezystor R3 o wartości 100 omów, który zabezpieczy D1 przed nadmiernym prądem ładowania tego kondensatora. Powinien wystarczyć kondensator ceramiczny o pojemności 100nA lub więcej (napięcie dowolne, cena 0,50 PLN).
[link widoczny dla zalogowanych]
Jurcyk napisał: | A gdyby kontrolkę Led świateł mijania zasilić akumulatorem bezpośrednio tak żeby w pozycji 2 stacyjki świeciła |
To powinno działać ale trzeba by się zastanowić, czy jest sens sygnalizacji włączenia świateł, skoro obecnie trzeba cały czas jeździć ze światłami włączonymi. Po co więc kontrolka, która zapali się na 2 pozycji stacyjki (włączenie świateł), skoro i tak zawsze jeździsz ze stacyjką na 2 pozycji
Moim zdaniem wystarczy tylko kontrolka świateł długich: skoro nie świeci, to wiadomo, że jedziesz na krótkich.
Jeśli chodzi o podłączenie "jak w obrotomierzu", to niestety nie wiem, bo nie miałem styczności.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jurcyk
Nowicjusz

Dołączył: 16 Lip 2014
Posty: 49
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Staszów Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Czw 20:41, 26 Lut 2015 Temat postu: |
|
|
Tak zasadniczo masz rację Syzyf. Wystarczy mi kontrolka świateł długich. Spróbuje się pobawić tylko nie wiem czy będę potrafił to wszystko podłączyć bo troszkę pracy przy tym jest. A gdzie można dostać ten kondensator i inne elementy ?
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Syzyf
Śpiący na Forum

Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Czw 22:48, 26 Lut 2015 Temat postu: |
|
|
Elementy dostaniesz w każdym sklepie elektronicznym. Ponieważ są to najbardziej typowe, powszechnie używane elementy, to można je też wygrzebać z jakiegoś starego, zepsutego sprzętu elektronicznego.
Można też kupić poprzez internet, ale koszt wysyłki przewyższy wartość części.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|