 |
Forum o Simsonach Forum wszystkich posiadaczy motocykli Simson
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Prezes333
Bywalec

Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 249
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Sob 9:10, 29 Maj 2010 Temat postu: Gdy bezpiecznik spali się podczas jazdy to ELBA też??? |
|
|
Witam.
Nie wiem czy mam rację więc chciałem was się poradzić.
Zakładamy, że mamy w Simsonie taka elektrykę: [link widoczny dla zalogowanych]
I tak: Gdy podczas jazdy wybija nam bezpiecznik ta automatycznie akumulator jest odcięty od masy i nie mamy kierunków, ładowania, sygnału dźwiękowego i kontrolek. Czytałem gdzieś na forum, że jak nie mamy akumulatora (lub jak bezpiecznik wybije) to nie mamy włączać Simsona ponieważ ELBA nam się spali.
To jak to w końcu jest, gdy wybiję bezpiecznik podczas jazdy ELBA nie ma gdzie kierować ładowania (styk 49 w ELBIE) na akumulator to się przepala?
TAG-SYZ ELEK-LADO
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Syzyf
Śpiący na Forum

Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Sob 9:32, 29 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Instrukcja (E. Werner) rzeczywiście zaleca zwarcie styku 49 ELBY do masy, jeśli akumulator jest nie podłączony, bo może to spowodować jej uszkodzenie.
Być może przyczyną jest to, że wtedy cewka ładowania jest nie obciążona i całe napięcie z niej jest podawane na styk 59 (może ono wtedy wynieść nawet kilkadziesiąt woltów przy bardzo wysokich obrotach). Patrząc na schemat ELBY od środka jest to trochę mało prawdopdobna sytacja (na wejściu 59 jest ogranicznik napięcia z diodą Zenera), ale może ten układ scalony jest wrażliwy na takie przepięcia albo ta dioda się pali. Nie mam tutaj doświadczenia.
Tak więc jeśli bezpiecznik się spali podczas jazdy, to jest to podobna sytuacja jak odłączenie aku. Trzeba by więc wtedy odłączyć od ELBY styk 59 albo przynajmniej unikać wysokich obrotów do czasu usunięcia usterki.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Prezes333
Bywalec

Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 249
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Sob 12:13, 29 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Czyli bezpiecznik nie zawsze uchroni ELBE od przepalenia.
Ale Syzyf wnioskując z tego schematu co podałem to cewka ładująca jest skierowana najpierw na układ EWR, tam jest prostowane napięcie dioda i następnie na ELBE. Szkoda tylko, że to napięcie jest z wysokie i przepala ELBE, choć układowi EWR nic CHYBA nie ma.
EDIT:
Mam taką koncepcję, aby przez przewód 59ab odchodzący od EWR do ELBY dać bezpiecznik. Zagrało to by rolę?? Jak by przyszło większe napięcie Z EWR na ELBE to spali się bezpiecznik a ELBIE nic nie będzię.
Tylko skąd będę wiedział, że bezpiecznik jest spalony? W ogóle będzie ELBA pracować?
Ostatnio zmieniony przez Prezes333 dnia Sob 12:59, 29 Maj 2010, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Syzyf
Śpiący na Forum

Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Sob 15:17, 29 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Bo bezpiecznik chroni akumulator przed zwarciem a nie ELBĘ. Poza tym on się przepala z powodu przepływu nadmiernego prądu - samo napięcie go nie rusza. Tak więc - o ile ta teoria o nadmiernym napięciu palącym ELBĘ jest prawdziwa - bezpiecznik jej przed tym nie uchroni.
Tu jeszcze przypomniało mi się, że podobno ELBA może też się uszkodzić, jeśli wyłączy się zapłon kluczykiem przy wysokich obrotach. Zasada ta sama - obroty wysokie, napięcie na cewce też i odłączamy kluczykiem akumulator od styku 49 ELBY i ciach.
Dodatkowy bezpiecznik na przewodzie 59ab raczej nic nie da, jeśli to napięcie pali ELBĘ, bo prąd będzie raczej niewielki.
Co z tym zrobić? Nie spotkałem gotowych rozwiązań. Ja obecnie testuję taki układ ładowania (zamiast ELBY, choć może być razem z nią), który mógłby także pełnić funkcję ochronną dla niej, być takim właśnie bezpiecznikiem. To jednak potrwa jeszcze kilka dni i nie wiadomo jak się skończy
Układ EWR to w gruncie rzeczy 2 całkowicie niezależne układy: zwykły mostek prostowniczy oraz ogranicznik napięcia.
Możesz sobie zobaczyć jak to wygląda od środka na schematach ELBY i EWR (albo ESB-1):
-[link widoczny dla zalogowanych]
- ELBA:
[link widoczny dla zalogowanych]
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Prezes333
Bywalec

Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 249
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 8:14, 30 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
A dlaczego sadzisz że bezpiecznik między kablem 59ab nic nie da? Moim zdaniem jak cewka ładująca da za duży prąd/napięcie na EWR, on z kolei podaje na ELBE. Jak bezpiecznik na aku wybije to automatycznie odcięty jest styk plusowy 49 biegnący do stacyjki. Co za tym idzie? ELBA nie ma gdzie podać dalej w efekcie jest buumm.
Gdyby między 59ab był bezpiecznik to jak przyjdzie za duży napięcie/prąd to automatycznie wybija i nam chroni ELBE
A tak na marginesie może układ EWR się też spalić? Jakie są tego objawy?
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Syzyf
Śpiący na Forum

Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 9:18, 30 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Prezes333 napisał: | A dlaczego sadzisz że bezpiecznik między kablem 59ab nic nie da? |
Jeśli dobrze rozumiem, myślisz w ten sposób (słusznie): z jakiegoś powodu pali się bezpiecznik na aku, powodując odłączenie jego plusa od 49 ELBY. Nie odbiera ona prądu ładowania z cewki, więc na skutek braku obciążenia na cewce powstaje wyższe napięcie a tym samym to napięcie pojawia się na wyjściu 59ab EWR i dalej na wejściu 59 ELBY. Tam ma być twój bezpiecznik, który zareaguje na to napięcie (groźne dla ELBY) i się spali. Czy tak?
Sęk w tym, że bezpiecznik się nie spali, bo - jak napisałem wyżej - reaguje on na prąd a nie napięcie. Te wielkości nie są tym samym.
Na bezpieczniku może być 1000V i to go nie rusza. Dopiero jeśli znajdzie się "za bezpiecznikiem" jakiś odbiornik (np. zwarcie) to to napięcie wywoła przepływ prądu palący bezpiecznik.
To jedno.
Drugie: OK, napięcie na 59 się pojawiło. Kiedy pojawi się prąd palący ten dodatkowy bezpiecznik? Dopiero w momencie uszkodzenia ELBY.
Za duże napięcie może spalić coś w niej i nastąpi za duży przepływ prądu. Tak więc ten bezpiecznik spali się dopiero po uszkodzeniu ELBY a chyba nie o to chodziło
Edit:
Układu EWR nie mam ale sądząc po schemacie, powoduje on przygasanie świateł przy zbyt dużym napięciu (obrotach). Tak więc jeśli się uszkodzi, to mogą palić się żarówki albo słabo świecić - to zależy jak uszkodzi się tyrystor w środku, czy będzie miał zwarcie czy przerwę.
Ostatnio zmieniony przez Syzyf dnia Nie 9:25, 30 Maj 2010, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Prezes333
Bywalec

Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 249
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 20:31, 30 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Czyli z naszych wnioskowań lepiej nie dawać bezpiecznika na 59ab. Nawet więcej nie warto przy minusie na akumulatorze też go dawać ponieważ z byle jakiego powodu może się spalić a co za tym idzie? Automatycznie odłącza przepływ prądu na stacyjkę (STYK 49) i ELBA szlak trafi. Moim zdaniem jak jest wszystko dobrze połączone to ELBA nie powinna się spalić tylko wiele lat służyć.
Kurcze, mógł Niemiec pomyśleć nad tym aby jakoś chronić ELBE.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Antonio
V.I.P

Dołączył: 23 Maj 2007
Posty: 7883
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Ok. Środy Wlkp Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 21:54, 30 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Prezes, jest banalny sposob na odciecie pradu z cewki po spaleniu bezpiecznika na aku.
Zastosuj przekaznik zwierny - po odpieciu zasilania, czyli odlaczeniu aku/spaleniu bezpiecznika przekaznik rozlaczy nam przewod z cewki do elby, czy tez EWR, lub inaczej, zmasuje przewod, na ktorym jest prad z cewki. Ja mam kilka rzeczy na tej zasadzie, m. in. gaszenie oraz odlaczenie ukladu ladowania.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Prezes333
Bywalec

Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 249
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 22:07, 30 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Antonio dobry pomysł.
Pierwszy raz o tym słyszę więc musisz mi trochę wytłumaczyć. Na początek może link z allegro jak to wygląda, lub obrazek twojego przekaźnika??
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Syzyf
Śpiący na Forum

Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 23:51, 30 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Prezes333 napisał: | nie warto przy minusie na akumulatorze też go dawać (bezpiecznika) |
Bezpiecznik ma chronić akumulator a nie ELBĘ. A co będzie jak zrobi ci się zwarcie, podczas którego prąd może mieć wartość kilkunastu amperów? W najlepszym razie diabli wezmą aku i kawałek kabla. W najgorszym coś się zapali...
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Prezes333
Bywalec

Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 249
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 14:22, 31 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Syzyf co to przekaźnik zwierny, jak to wygląda i jak działa?
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Syzyf
Śpiący na Forum

Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 15:43, 31 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Przekaźnik to element, który jest w gruncie rzeczy zwykłym włącznikiem tyle, że można nim sterować napięciem. Ma cewkę która jest elektromagnesem. Po podaniu na nią napięcia, działa ona jak magnes i przyciąga tzw. kotwicę na której są styki: zwarcie styków powoduje włączenie innego obwodu, np. podłączenie styków 59ab do ELBY.
[link widoczny dla zalogowanych].
Przekaźniki mają 2 parametry:
- napięcie cewki (np. 5, 12V)
- obciążalność styków kotwicy (np. 10A), czyli jak duże obciążenie może włączać
Na Allegro przekaźnik na 12V i obciążalności styków 10A kosztuje od 1,45 zł, np:
[link widoczny dla zalogowanych]
Ostatnio zmieniony przez Syzyf dnia Pon 15:47, 31 Maj 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Prezes333
Bywalec

Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 249
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 18:08, 31 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Może to zamontować w simsonie? Będzie to działało tak jak mówił Antonio. Coś by trzeba wymyślić aby tą ELBE ochronić...
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Syzyf
Śpiący na Forum

Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 18:12, 31 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Nie chcę Antoniowi odbierać chleba - może napisze, jak to zrobić.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Prezes333
Bywalec

Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 249
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 18:15, 31 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Znasz się na rzeczy więc udziel mi cennej informacji. Może się wielu nauczy czegoś
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|