|
Forum o Simsonach Forum wszystkich posiadaczy motocykli Simson
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Syzyf
Śpiący na Forum
Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 22:12, 10 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
Piszesz tak chaotycznie, że nic z tego nie rozumiem.
Potencjometr nie ma prawa się grzać i palić - może masz coś źle podłączone na tej płytce albo zrobiło się jakieś zwarcie.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
cielak94
Nowicjusz
Dołączył: 29 Sty 2011
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 22:50, 10 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
Stary tyrystor był zepsuty i musiał jakieś zwarcie zrobić że po chwili z potencjometru zaczął dym lecieć. Wymienię ten potencjometr 100 Ohm. On może być zwykły montażowy trzy-nóżkowy ?? I kupię znowu bt151. Chyba że możesz polecić jakiś "mocniejszy" tyrystor który tak łatwo się nie spali.
Dziękuję za odpowiedzi
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Syzyf
Śpiący na Forum
Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 7:21, 11 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
Przyczyną uszkodzenia się tyrystora (o ile nastąpiło, bo piszesz niejasno) nie jest to, że jest "za słaby", tylko albo robisz coś nie tak przy sprawdzaniu, albo masz błąd na płytce. Nie ma więc sensu szukanie mocniejszego.
Potencjometr - przy kupnie kieruj się wymiarami i wyprowadzeniem styków, aby pasował w miejsce na płytce. Powinien on być liniowy.
Czy ten moduł zapłonowy jest fabryczny, czy samorobny?
Ostatnio zmieniony przez Syzyf dnia Śro 7:22, 11 Wrz 2013, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
plastus
Bywalec
Dołączył: 09 Lis 2012
Posty: 153
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Kozłów Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 21:19, 13 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
gdy sprawdzasz tyrystor musisz dać odpowiedni rezystor miendzy bramke (g) a + w przeciwnym wypadku na bramke pujdzie za duży prąd i spalisz tyrystor . co do tyrysrora to kup bt151 R800 i powino chodzić latami
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
cielak94
Nowicjusz
Dołączył: 29 Sty 2011
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Sob 12:47, 14 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
To jest moduł oryginalny. Tzn. jak wlutowałem bt151 800r moduł działał poprawnie zgodnie z opisem, a chciałem sprawdzić stary tyrystor i wylutowałem bt151 i założyłem stary. I wtedy nie chciał wejść w stan przewodzenia a jak już weszedł to spaliło mi potencjometr. Po tej akcji założyłem bt151 i spalił się, myślę że przez ten potencjometr (który był upalony na starym oryginalnie montowanym tyrystorze). Dzisiaj kupiłem bt151 i potencjometr montażowy trzy nóżkowy i zobaczę czy bd okej.
Dziękuje za odpowiedzi i zainteresowanie tematem. Jak pozakładam elementy, podzielę się informacją co udało mi się uzyskać.
Pozdrawiam
Edit
Wlutowałem nowy bt151 i potencjometr 100R i tyrystor nie chce wejść w stan przewodzenia. Dotykałem również bramkę napięciem z rezystorem 150 Ohm i dioda przy dotknięciu świeci ale zaraz gaśnie po odłączeniu napięcia z bramki. Zasilanie układu mam zastosowane z zasilacza komputerowego. Z przewodu czarnego i żółtego czyli chyba około 12V.
Ostatnio zmieniony przez cielak94 dnia Sob 15:11, 14 Wrz 2013, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Syzyf
Śpiący na Forum
Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Sob 16:47, 14 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
Plastus słusznie wspomniał o tym, że sprawdzając tyrystor nie wlutowany w moduł trzeba dać na bramkę rezystor ograniczający prąd (kilkaset omów przy zasilaniu 12V). Jeśli sprawdza się tyrystor w module, to nie trzeba rezystora, bo są tam już rezystory ograniczające.
Przy sprawdzaniu tego podtrzymania przewodzenia tyrystora istotne też jest zasilanie, co wynika z zasady działania tego elementu tzn. on przewodzi po "odpaleniu bramką" pod warunkiem, że napięcie między anodą a katodą nie spadnie poniżej pewnego poziomu. Jeśli więc zasili się układ napięciem tętniącym, w którym chwilowo spada ono do zera, to pozornie tyrystor nie będzie w stanie podtrzymania, choć jest sprawny. Ale to właśnie samo tętniące źródło zasilania będzie go wyłączało. W efekcie będzie on przewodził tak długo, jak długo bramka będzie pod napięciem.
Warto więc takie próby robić na stabilnym źródle napięcia, jak bateria albo aku.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
cielak94
Nowicjusz
Dołączył: 29 Sty 2011
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 16:00, 15 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
Yhym. A jak sprawdzić tyrystor gdy go wylutuje ? Słyszałem że można pomierzyć rezystancje?? Ale jakie ? między Anodą i Katodą ? Syzyf zrobił byś mi prosty schemat jak sprawdzić wylutowany tyrystor ? Czyli podłączamy do Anody minus do Katody Plus i przez rezystor 150aohm plus na Bramkę przy 5V.
Co może jeszcze powodować że tyrystor nie chce wejść w stan przewodzenia? Uszkodzona któraś dioda?
Dzięki.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
pss
Simson Fan
Dołączył: 18 Mar 2013
Posty: 629
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 21:22, 15 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
Może tak? - sam nie testowałem, ale wygląda poprawnie
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Syzyf
Śpiący na Forum
Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 8:29, 16 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
Schemat podany przez pss jest poprawny. Oczywiście nie trzeba używać włączników i punkt S2 zewrzeć, a S1 rozewrzeć. Test jest prosty: przy odłączonej bramce G (punkt S1 rozwarty), po podłączeniu zasilania (S2 zwarty) żarówka nie powinna się świecić. Po zwarciu punktu S1, czyli podaniu napięcia poprzez rezystor R1 na bramkę G, żarówka powinna się zaświecić. Po odłączeniu bramki, czyli rozwarciu S1 żarówka powinna nadal świecić. Można ją zgasić tylko poprzez odłączenie zasilania, czyli rozwarcie punktu S2.
cielak94 napisał: | Co może jeszcze powodować że tyrystor nie chce wejść w stan przewodzenia? Uszkodzona któraś dioda?
|
Oczywiście musi być możliwy przepływ prądu między źródłem zasilania (styk 14 modułu) a masą, więc wszystkie elementy "po drodze" muszą być sprawne, w tym dioda, która tam jest. To samo dotyczy obwodu bramki, przy czym można tutaj podać napięcie wprost na bramkę (przez jakiś rezystor).
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
cielak94
Nowicjusz
Dołączył: 29 Sty 2011
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Czw 19:35, 19 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
To samo dotyczy obwodu bramki, przy czym można tutaj podać napięcie wprost na bramkę (przez jakiś rezystor).
tak też robiłem ale zero reakcji.
Dziękuję za schemat
Wylutuje tyrystor i "przebadam" i dam znać. Jak go bd miał wylutowany to sprawdzę jeszcze raz przy okazji diody czy się któraś nie uszkodziła... Choroba mnie dopadła i nie mam teraz zbytnio czasu przy grzebaniu przy moto ;/
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|