|
Forum o Simsonach Forum wszystkich posiadaczy motocykli Simson
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Syzyf
Śpiący na Forum
Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 23:55, 04 Kwi 2011 Temat postu: Moduł zapłonowy własnej roboty nie działa |
|
|
Przeniosłem posty Misiaka-007 z tematu o rozwiązywaniu problemów z zapłonem elektronicznym do nowego. Syzyf
TAG-SYZ ELEK-ELEK
Ostatnio zmieniony przez Syzyf dnia Pon 21:38, 09 Maj 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Misiak-007
Nowicjusz
Dołączył: 09 Wrz 2010
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 23:28, 01 Kwi 2011 PRZENIESIONY Pon 23:57, 04 Kwi 2011 Temat postu: |
|
|
Cześć chłopaki
Odświeżam temat bo życie w Simsonach ciągnie tętni a jedno z ich zmartwień to właśnie moduł zapłonowy
Kupiłem swego czasu taki moduł na allegro od gościa za 40zł
Byłem z niego bardzo zadowolony do posłużył mi 2 lata. Aż do dzisiaj.
Zlutowałem układ podany w temacie.
Elementy jakie kupiłem do jego zlutowania to:
Dioda prostownicza BY2000 (2000V 3A)
Dwie diody DSEI12-12A (Dioda prostownicza Fred 1200V 11A 78W 50ns)
Tyrystor TYN616RG (Tyrystor 1000V 16A) To on przeważnie się palił i dlatego moduły siadały. Dałem z zapasem napięcia i prądu.
Dwa rezystory 2W-82R (Rezystor metalizowany 2W 82R 5%)
Kondensatory MKP10-4.7U/400 (Kondensator polipropylenowy MKP10 4,7uF 400V RM37,5mm) Także dałem z zapasem, żeby się nie przegrzewały
Potencjometr (CA9V-100R Potencjometr montażowy leżący ACP serii CA9V 100R
Zlutowałem wszystko na płytce
Podłączyłem do Simsona i jak nie odpalał tak nie odpala.
Sprawdziłem cały moduł metodą opisaną na forum
Okazało się, że tyrystor nie odblokowuje bramki. Do testu tyrystora użyłem baterii 9V i diody na 12V. Dioda po odłączeniu niebieskiego kabelka (impulsator) przestawała świecić. Domyślam się, że jest za mały prąd na bramce do jej wzbudzenia. Ale mierząc impulsator w zapłonie to przy kopnięciu podawał prąd w granicach 15-40mA i ok 0.2V Z danych wynika, że powinien sobie poradzić z odblokowaniem bramki jednak że impulsator podaje za małe napięcie na bramkę. Patrząc na parametry BT151 różnią się tylko prądem wzbudzenia a napięcie jest podobne. Zatem gdzie jest pies pogrzebany??? ;|
Czy komuś kiedyś udało się rozebrać zalany moduł jeśli tak to czym i jak.
Pozdrawiam i liczę na pomoc
Łukasz
Ostatnio zmieniony przez Misiak-007 dnia Sob 1:50, 02 Kwi 2011, w całości zmieniany 5 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Syzyf
Śpiący na Forum
Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Sob 15:45, 02 Kwi 2011 PRZENIESIONY Pon 23:58, 04 Kwi 2011 Temat postu: |
|
|
Misiak-007 napisał: | Do testu tyrystora użyłem baterii 9V i diody na 12V. Dioda po odłączeniu niebieskiego kabelka (impulsator) przestawała świecić. |
"Dioda na 12V", to pewnie LED zamiast żarówki?
Jeśli (w teście tyrystora z opisu wyżej) po odcięciu napięcia od styku 3 modułu LED gaśnie, to znaczy, że tyrystor nie został wprowadzony w stan przewodzenia. Dioda się zaświeciła przy podaniu na styk 3 napięcia, bo obwód zamknął się przez rezystory 82 omy, co wystarczyło do przepływu prądu.
Spróbuj w tym teście ominąć diodę, która jest na bramce tzn. dotknij kabelkiem z plusem napięcia wprost do bramki tyrystora (dla bezpieczeństwa przez jakiś rezystor ok. 100 omów) i zobacz, czy się załączy.
Jeśli tak, to być może wymiana tej diody na słabszą pomoże - jakaś prostownicza na 1A.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Misiak-007
Nowicjusz
Dołączył: 09 Wrz 2010
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 2:10, 03 Kwi 2011 PRZENIESIONY Pon 23:58, 04 Kwi 2011 Temat postu: |
|
|
Ok wszystko byłoby pięknie ładnie, ale nie chce podać iskry na świece. Ile omów powinna mieć cewka WN??
[link widoczny dla zalogowanych]
Na rys. po lewej stronie brak odblokowania bramki tyrystora po mimo tego ze jest podane pełne napięcie 9V (tak wiem mogło spalić bramkę, ale tą metodą sprawdzałem po zainstalowaniu w simku, a sprawdzałem inny moduł i Dioda świeciła.)
Na rys. po prawej stronie, dioda świeci przez obwód zamkniętej masy za pomocą rezystora.
JA w ten sposób to sprawdzałem.
Impulsator daje od 15-45mA ale ok 0.2V co nie odblokowuje bramki tyrystora.
CO zrobić, żeby przestało palić te tyrystory i simek mogło w końcu pochodzić bez stania 4 lata w warsztacie.
Pozdrawiam
Łukasz
P.S - czy te elementy aby nie są za mocne??
Ostatnio zmieniony przez Misiak-007 dnia Nie 2:18, 03 Kwi 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Syzyf
Śpiący na Forum
Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 7:21, 03 Kwi 2011 PRZENIESIONY Pon 23:59, 04 Kwi 2011 Temat postu: |
|
|
W zasadzie odpowiedziałem ci w poprzednim poście co sprawdzić. Można jeszcze prościej: zrób ten test (jak na ostatnim [link widoczny dla zalogowanych] po lewej stronie) dotykając kablem z napięciem na styk 3 ale wcześniej zrób zworkę na stykach diody podłączonej na bramce. Po dotknięciu styku 3 dioda powinna się zaświecić a po odłączeniu od 3 nadal świecić.
Napięcie z impulsatora o wartości 0,2V jest zbyt małe: jak je mierzyłeś? To jest napięcie zmienne i trzeba je mierzyć na odpowiednim zakresie miernika.
Przybliżona rezystancja cewki WN jest podana w pierwszym poście.
Ostatnio zmieniony przez Syzyf dnia Nie 7:29, 03 Kwi 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Misiak-007
Nowicjusz
Dołączył: 09 Wrz 2010
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 18:08, 04 Kwi 2011 PRZENIESIONY Wto 0:00, 05 Kwi 2011 Temat postu: |
|
|
Wszystko się wyjaśniło. Twój sposób badania tyrystora nie zdał egzaminu, bynajmniej nie z dioda LED 12V
Przyczyną nie działającego modułu był przewód zasilający cewkę WN. Z powodu wysokiego napięcia i załamania musiał się wypalić w tym miejscu i nie przewodził.
Jeśli chodzi o rezystancję to cewki WN to są one taki jak uwzględniłeś w poście.
W wolnym czasie postaram się pokazać jak rozbroić zalany moduł.
Pozdrawiam
Łukasz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Syzyf
Śpiący na Forum
Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 20:28, 04 Kwi 2011 PRZENIESIONY Wto 0:00, 05 Kwi 2011 Temat postu: |
|
|
Misiak-007 napisał: | Wszystko się wyjaśniło. Twój sposób badania tyrystora nie zdał egzaminu, bynajmniej nie z dioda LED 12V
|
Nie bardzo rozumiem skąd taki wniosek, bo ja mam inny: nie potrafiłeś tego zrobić. Piszę o tym jedynie dlatego, że nie jest to prawda i LED-em można sprawdzić tyrystor.
Przed chwilą zrobiłem ten test na aku 12V, z diodą LED z szeregowym rezystorem 700 omów i tyrystorem (BT151) - zachował się zgodnie z oczekiwaniem: podtrzymał świecenie LED-a.
Misiak-007 napisał: | Przyczyną nie działającego modułu był przewód zasilający cewkę WN. Z powodu wysokiego napięcia i załamania musiał się wypalić w tym miejscu i nie przewodził. |
Czyli mówiąc prościej: moduł był i jest sprawny.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Misiak-007
Nowicjusz
Dołączył: 09 Wrz 2010
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 23:06, 04 Kwi 2011 PRZENIESIONY Wto 0:01, 05 Kwi 2011 Temat postu: |
|
|
Dla tyrystora TYN616RG Twój test się nie sprawdza, być może dla BT151 jest OK
Ja sprawdzałem też na starych modułach (tam jest BT151), ale także brak reakcji, a przecież postępuje zgodnie z rysunkiem, papugować to nawet małpa potrafi ;P
Jak będę miał czas to zrobię filmik
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pustack
V.I.P
Dołączył: 09 Kwi 2009
Posty: 4332
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Grybów Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 18:26, 05 Kwi 2011 Temat postu: |
|
|
Jeśli masz stary moduł i sprawdzasz tyrystor a test nie wypada pomyślnie to może tyrystor jest zły a nie sposób sprawdzania?
Jeśli robiłeś test na sprawnym tyrystorze i nie wyszło a Syzyfowi się udało, robiliście test w ten sam sposób no to coś tu nie gra
Jeśli już jest temat o własnych modułach to ja się tak podczepię i zapytam, być może bez sensu ale przynajmniej będę wiedział
Chodzi mi o to, czy można by było w module, zamiast diody prostowniczej zastosować mostek Graetz'a ? Dało by to wyprostowane dwie połówki sinusoidy w przeciwieństwie do jednej połówki wyprostowanej przez diodę.
Czy po odpowiednich zmianach w konstrukcji modułu nie przełożyło by się to na mocniejszą iskrę?
Czy w ogóle możliwe to jest ?
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Syzyf
Śpiący na Forum
Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 19:47, 05 Kwi 2011 Temat postu: |
|
|
Pustack napisał: | czy można by było w module, zamiast diody prostowniczej zastosować mostek Graetz'a? |
Nie, bo cewka zapłonowa NN w elektroniku jest masowa. Mostka można użyć z cewką bezmasową.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
cielak94
Nowicjusz
Dołączył: 29 Sty 2011
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 19:48, 09 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
Z góry przepraszam za odkop.
Rozbroiłem moduł z elektronika. Podłączyłem tak jak na schematach i dioda zaświeca się a po odłączeniu napięcia od bramki tyrystora od razu gaśnie. Podłączyłem napięcie bezpośrednio do nóżki i dalej ta sama sytuacja. Czyli mam rozumieć że warto by wymienić ten tyrystor bo jest zepsuty ? Simek pracował na tym module tylko na wolnych obrotach przy wyższych gubił iskrę, założyłem iskrownik platynkowy i na razie na tym jeżdżę. Syzyf masz może sposób na sprawdzenie tych diod w tym module ? Bo głównie co się może zepsuć to te diody lub tyrystor.
Apropo cewki zapłonowej ma ona 70V przy kopaniu na zakresie badania napięcia zmienngo miernika. A impulsator ma gdzieś około 20-30Ohm. Tylko nie podoba mi się ta cewka NN bo powinna dawać 140V chyba że miernik jest do kitu bo za parę złotych.
Pozdrawiam
Daniel
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Syzyf
Śpiący na Forum
Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 21:11, 09 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
cielak94 napisał: | Podłączyłem tak jak na schematach i dioda zaświeca się (...) Podłączyłem napięcie bezpośrednio do nóżki |
Warto wyrażać się precyzyjnie, bo nie mam daru jasnowidzenia, o jakie schematy, diodę i nóżki chodzi...
Jeśli chodzi o sprawdzanie tyrystora wg tego tematu, to skoro nie podtrzymuje przewodzenia po odłączeniu napięcia od bramki, to można podejrzewać jego uszkodzenie.
Diody prostownicze sprawdza się miernikiem na zakresie z symbolem diody (raz powinno być na wyświetlaczu "1", po odwrotnym podłączeniu jakaś liczba rzędu 400-900).
Nie potrafię powiedzieć, czy 70V z cewki NN podczas "kopnięcia" świadczy o czymkolwiek - być może jest to OK. Taki pomiar jest zresztą tylko orientacyjny.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
cielak94
Nowicjusz
Dołączył: 29 Sty 2011
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 23:36, 09 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
Tak dokładnie [link widoczny dla zalogowanych]
Wymienię tyrystor zobaczymy czy bd działać na bt 151 o takich parametrach
It=12A; Vdrm=800V; Igt=2mA . A pro po sprawdzania diod to muszę je wpierw odlutować z płytki a dopiero potem pomierzyć ? gdyż miernik może wtedy pokazywać wielkości z kosmosu xd chyba xd Jeżeli wymienię tyrystor a będzie któraś dioda uszkodzona to może to spowodować spalenie tyrystora ?
[/url]
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Syzyf
Śpiący na Forum
Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 7:45, 10 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
Jeśli wylutujesz tyrystor, to diody będziesz mógł sprawdzać pozostawiając je wlutowane na płytce (będą jednym końcem do niczego nie podłączone, więc nic nie wpłynie na pomiar).
Uszkodzona dioda nie spowoduje uszkodzenia tyrystora - jedynie cały moduł nie będzie działał poprawnie.
Po wylutowaniu tyrystora sprawdź go jeszcze raz przy użyciu żarówki/LED.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
cielak94
Nowicjusz
Dołączył: 29 Sty 2011
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 17:12, 10 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
A jak sprawdzić wylutoway tyrystor ? Między anodę i katodę w szeregu podłączam żarówke z aku a plusowym dotykam bramki ?
Okej posprawdzam te diody
Edit
Sprawdziłem te diody wartości rzędu 480 te dwie a ta trzecia ma 820. Wlutowałem dzisiaj nowy tyrystor dalej to samo.... xd po dotknięciu napięciem bramki i odpięciu kabelka od razu LED gaśnie... Podłączyłem bezpośrednio napięcie z plusa i działa na tyrystorze bt151
Edit
Wlutowałem stary tranzystor nie chciał się załączyć w końcu się załączył i dioda świeciła ale zaczął palić się potencjometr. Założyłem nowy tyrystor bt151 i spalił się. A wszystko było git na tym tyrystorze, mógł się zepsuć dzięki spalonemu, przygrzanemu potencjometrowi ? I nie wiem jaki kupić ten potencjometr i czy kupować znowu bt151 800r. Czy kupić jakiś inny...
Ostatnio zmieniony przez cielak94 dnia Wto 19:16, 10 Wrz 2013, w całości zmieniany 4 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|