Syzyf
Śpiący na Forum
Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 19:30, 14 Paź 2012 Temat postu: |
|
|
Zakładam, że chodzi o ELBĘ na 12V, a odpowiedź wcale nie jest prosta.
Technicznie sam proces regulacji jest łatwy, bo sprowadza się do ustawienia na odpowiedniej końcówce układu scalonego odpowiedniego napięcia, poprzez kręcenie potencjometrem. Zatem trzeba podać na ELBĘ napięcie STAŁE z akumulatora 12V , tzn. plus na styki 59a i 49, a minus na 31. Podłączyć się woltomierzem między styk 31 (masa) i odpowiedni punkt ELBY, kręcić potencjometrem i mierzyć. Jaki to punkt?
Trzeba najpierw ustalić (odczytać z obudowy napis), jaki jest typ układu scalonego pracującego w obwodzie ładowania a potem w oparciu o notę katalogową ustalić, na której nóżce jest wejście nieodwracające komparatora (+). To jest ten punkt. Przykładowo dla ELBy na napięcie 12V jest dostępny taki schemat:
[link widoczny dla zalogowanych]
Scalakiem jest układ TAA865A i jest to jego styk nr 2.
Na tym schemacie, podobnie jak na innych, które można znaleźć w sieci jest nawet podane to napięcie: 2,65V a potencjometr to P1.
Niestety to podane napięcie 2,65V jest dla mnie mocno podejrzane tzn. za niskie. Dlaczego?
Tu trzeba by nieco wejść w zasadę działania ELBY, ale nie wiem, czy to będzie zrozumiałe - napiszę więc ogólnie.
Napięcie z aku (obniżone przez dzielnik rezystorów R4/R5) jest porównywane z napięciem odniesienia na styku 2 - tym ustalonym potencjometrem P1. Jeśli aku ma napięcie niższe od wymaganego (jest niedoładowany), to prąd z cewki jest przepuszczany poprzez tyrystor T1 i aku jest ładowany.
Pytanie więc: jakie powinno być chwilowe napięcie akumulatora "zmierzone" przez scalak, aby uznał on że aku jest albo nie jest naładowany. Czyli jaka jest ta granica max napięcia aku "Ug", gdy zapada decyzja: ładować, czy nie.
I tu jest pies pogrzebany, bo trzeba by wiedzieć, jak dokładnie wyglądają oscylogramy w układzie ładowania tzn. jakie jest CHWILOWE napięcie na aku w ułamku sekundy, gdy nie jest on ładowany (podczas ładowania). Czy to jest 12V, czy może 14V? Tego niestety nie wiem, a poprawna regulacja ELBY od tego zależy.
Znając wartości rezystorów R4(6,2k) i R5(2,2k) można obliczyć, że ta granica przy napięciu ze schematu wynoszącym 2,65V została określona na U=2,65*(R4+R5)/R5=2,65*8,4/2,2=10,1V
Zatem, jeśli aku osiągnie napięcie 10,1V, to przestanie on być ładowany. Dla aku 12V jest to wartość podejrzana, bo trudno go wtedy nazwać przeładowanym. Wydaje mi się, że to napięcie na styku 2 powinno mieć wyższą wartość. Ogólnie przyjmując napięcie "graniczne" Ug naładowanego akumulatora, napięcie odniesienia U2 (na styku 2 scalaka) można obliczyć ze wzoru:
U2=Ug*R4/(R4+R5)
Przykładowo, jeśli przyjmiemy Ug=12,3V, to U2=3,22V.
Ale czy to 12,3V jest dobre? Może powinno być więcej np. 14V? Tego nie wiem.
Tym niemniej wydaje mi się, że podane na schemacie 2,65V jest za małe i aku nie będzie w ogóle ładowany.
Trochę to pewnie zawiłe, ale cóż...
|
|