 |
Forum o Simsonach Forum wszystkich posiadaczy motocykli Simson
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Feberos
Nowicjusz

Dołączył: 29 Mar 2015
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Podkarpacie Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 15:10, 24 Sie 2016 Temat postu: Wszystko o ładowaniu w Simsonach |
|
|
Witam.
Dużo osób ma problem z ładowaniem w swoich Simsonach. Jedną z przyczyn może być złe rozpoznanie cewki w iskrowniku, dobranie schematu lub zbyt duże braki w wiedzy z dziedziny elektryki.
Poradnik podzielę na dwie części: jedną dotyczącą cewek, drugą układów ładowania.
1. W silnikach Simsona montowane były cewki zarówno 6V jak i 12V.
Schemat elektryczny przy obu napięciach wydawać by się mógł identyczny, lecz nie jest.
Cewki 6V są cewkami masowymi? Cewki masowe? Co to? A już tłumaczę: Cewka masowa to taka cewka której jeden z końców uzwojenia jest przymocowany do rdzenia cewki, a rdzeń cewki do silnika (masy).
W modelu DUO 4 oraz 4/1 zastosowano 6V masową cewkę ładowania, nie jest ona jednak dostępna w żadnym sklepie! Po małej modyfikacji można zastąpić ją cewką świetlną 6V 25W.
Cewka 12V jest cewką bez masową, czyli odwrotnie do powyższego - żaden z końców uzwojenia nie dotyka rdzenia, tym samym masy. Ponadto mają widocznie grubszy rdzeń <10mm.
Cewka 6V ma trzy wyprowadzenia:
[link widoczny dla zalogowanych]
Cewka 12V tylko dwa:
[link widoczny dla zalogowanych]
Teraz jak rozpoznać jaką mamy cewkę?
Najpierw należy odłączyć przewody cewki od mostków/regulatorów/diód prostowniczych!
Najprostszym sposobem jest sprawdzenia tzw. ciągłości przewodu za pomocą multimetra z omomierzem bądź specjalnym brzęczykiem.
Jeśli po zetknięciu jednego z kabli wychodzącego z cewki (szaro-czerwony/czerwono-żółty) z przewodem multimetra oraz masą np. silnika usłyszmy dźwięk lub na omomierzu pokaże się opór - mamy cewkę 6V.
Jeśli nie pokaże się rezystancja ani nie usłyszymy brzęczenia możemy być prawie pewni że mamy cewkę ładowania 12V. Prawie dlatego że cewka może być uszkodzona (mało prawdopodobne jeśli nie widać uszkodzeń).
Na schematach dokładnie widać że cewki różnią się od siebie, ale dla wielu jest to czarna magia i nie zwracają na to uwagi.
Zapraszam do części drugiej poświęconej układom ładowania!
2. Zajmiemy się teraz układami ładowania
W Simsonach zależnie od napięcia stosowane były różne "regulatory".
Jednym z najpopularniejszych jest prostownik diodowy, stosowano go we wszystkich Simsonach S51 z instalacją 6V:
[link widoczny dla zalogowanych]
Tak wiem, na Allegro można spotkać prostowniki do 12V ale jest to nieprawda i sprzedawca wprowadza Cię w błąd.
Można też spotkać instalacje 6V z ELBĄ ale najczęściej w modelach SR.
Zasada działania tego "regulatora" jest troszkę inna niż niejednemu może się wydawać. "Regulator" składa się z jednej lub dwóch cewek indukcyjnych pełniących rolę [link widoczny dla zalogowanych].
W przypadku jednej cewki dławione jest jedynie napięcie podawane na akumulator, w przypadku dwóch - dodatkowo zasilające światło STOP, a nadmiar zasila żarówkę 5W w tylnej lampie oraz podświetlenie licznika.
Oznaczenia diód prostowniczych oraz prądy ładowania:
Kod: | 8871.1 Zapłon platynowy (SR4-2, KR51/1) - Prąd ładowania 0,4A /0,7A
8871.3 Zapłon platynowy (S50B1) - Prąd ładowania 1,0A/2,0A
8871.4 Zapłon platynowy (S50B) - Prąd ładowania 1,0A/2,0A
8871.6 Zapłon platynowy (S51B1) - Prąd ładowania 1,1A/2,5A
8871.5 Zapłon elektroniczny (S50/S51B2, S51E, S51C, S70) - Prąd ładowania 1,1A/2,5A
8871.5/1 Zapłon elektroniczny (KR51/2L) - Prąd ładowania 0,4A/0,7A
8871.6/1 Zapłon platynowy (KR51/2N+E) - Prąd ładowania 0,4A/0,7A
8871.6/2 tak jak w 8871.6 |
-----------------------------------------------------------------------------------------------
W Simsonach z instalacją 12V sprawa wygląda trochę inaczej.
Najczęściej stosowanym regulatorem jest ELBA, czyli elektroniczny układ ładowania i przerywacz kierunkowskazów. Montowany jest wraz z [link widoczny dla zalogowanych], który zamienia nam napięcie przemienne na stałe - wymagane do prawidłowego działania w/w ELBY.
[link widoczny dla zalogowanych]
W oryginalnych schematach do S51, prąd podawany z cewki dzielony jest na ładowanie akumulatora i światło STOP.
W droższych modelach - głownie z zapłonem elektronicznym - stosowano regulatory prądu przemiennego - EWR albo ESB-1.
[link widoczny dla zalogowanych]
Służyły one jednak nie do ładowania akumulatora, a monitorowania i ograniczenia napięcia podawanego do reflektora z przodu (w odróżnieniu od zwykłych S51 w droższych modelach zastosowano reflektor na żarówkę HS1 35/35W) oraz światła tylnego. W instalacji w której zostały zamontowane pełnią dodatkowo funkcję mostka Gretza - który mają wbudowany.
Za ładowanie akumulatora oraz przerywacz kierunkowskazów w dalszym ciągu odpowiadała ELBA.
Poradnik w trakcie pisania! Będzie edytowany!
Ostatnio zmieniony przez Feberos dnia Śro 15:47, 24 Sie 2016, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
simsonekk
Nowicjusz

Dołączył: 14 Lip 2017
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gościno Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 16:22, 14 Lip 2017 Temat postu: |
|
|
ja mam pytanko bo jak wyżej napisał feberos że prostownik diodowy był tylko stosowany w 6v ja mam 12v i też mam ten prostownik kupiłem nowy bo podejrzewam że stary jest zepsuty i nie mam wogule ładowania cały czas mam problem z elektryką ma ktoś schemat tego prostownika i schemat stacyjki ???
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kikacz
Nowicjusz

Dołączył: 18 Mar 2022
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 15:23, 18 Mar 2022 Temat postu: |
|
|
SIMSON S51 12V PLATYNKI regulator ELBA.
Przy pracy silnika bez względu na obroty napięcie ładowania wynosi 16.4V. Po kupnie nowego identycznego regulatora napięcie ładowania wynosi tyle samo tj. 16.4V. Ponieważ jest to zbyt wysokie napięcie może ono uszkodzić akumulator.
Motocykl został kupiony be sprawdzenia, więc nie wiem czy wszystkie elektryczne komponenty (cewka, regulator itp.) są właściwe dla tego modelu.
Czy ktośspotkał się z takim problemem i wie jak go rozwiązać?
Proszę o podpowiedź - co mógłbym sprawdzić lub wymienić, aby wreszcie wszystko było OK.
Z góry dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam serdecznie wszystkich forumowiczów.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Titol
Nowicjusz

Dołączył: 22 Lis 2020
Posty: 1
Przeczytał: 2 tematy
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Szczejkowice Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 16:27, 31 Mar 2025 Temat postu: elba i mostek gretza |
|
|
Witam . Kończę instalację 12V platyna. Jest założona Elba i teraz muszę podpiąć mostek gretza tylko nie wiem gdzie dokładnie. Można prosić o pomoc?
Ostatnio zmieniony przez Titol dnia Pon 16:27, 31 Mar 2025, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|